قدس انلاین-سیدحبیب قاانی:درشرایطی دولت یازدهم امروز سه استاندار جدیدخوزستان، خراسان جنوبی و فارس را معرفی کرد که تابه امروزتنها15استاندارمعرفی کرده که نمایندگان مجلس از کندی انتخاب ودر برخی موارد ازبرخی انتصابها گله مند هستند وهمین امرباعث طرح سوال از وزیر کشور نیز شده است.

انتخاب استانداران همچنان کند پیش می رود/فعلاانتصاب پانزده استاندار دردولت یازدهم/سوال مجلس و واکنش وزیر!

به گزارش قدس انلاین،وزرات کشوردولت یازدهم از تاریخ27شهریور ماه که اولین استاندار خود را معرفی کرد تا به امروز تنها15 نفر را به عنوان استانداران استانهای اصفهان، لرستان، خراسان شمالی، مازندران، تهران، زنجان، کهگیلویه‌وبویراحمد و البرز و در مرحله دوم سمنان، مرکزی، ایلام و گلستان معرفی کرده وهمین امر با انتقادات نمایندگان مجلس و برخی چهرهای سیاسی بابت کندی انتخاب ونا هماهنگی با نمایندگان استان وهمچنین خوابیدن بسیاری از طرح ها وپروژه ها روبرو بوده است.
* فرآیند انتخاب استانداران بسیار مهم است
معاون وزیر کشوردر همین باره چندی پیش گفت:می خواهیم با لحاظ پارامترهای تعریف شده، کلیه  استانداران تعیین و به دولت معرفی شوند تا آن ها نیز هر چه زود تر فرمانداران و بخشداران را انتخاب کنند و کار دولت در کلیه سطوح و به شکل کامل رسمیت پیدا کند.
حسینعلی امیری قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت کشور در گفت و گو با تسنیم، در خصوص فرآیند انتخاب استانداران، گفت: معرفی استانداران جدید به هیئت دولت بستگی به این موضوع دارد که پرونده چند فرد جدید را برای معرفی به دولت آماده کنیم و لذا تعداد افراد مشخص نیست.
وی با تاکید بر اینکه فرآیند انتخاب استانداران بسیار مهم است و باید با دقت و جامع نگری فراوان انجام شود، تصریح کرد: شاخص های مد نظر وزارت کشور در مورد استانداران باید نسبت به افراد معرفی شده از سوی نمایندگان مجلس، کنشگران سیاسی، ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی و شخصیت های کشوری بررسی و تطبیق داده شود؛ سپس پرونده فردی که واجد شرایط و صلاحیت های لازم برای استانداری است، نهایی و به هیئت دولت ارسال می شود.
قائم مقام وزیر کشور، گفت: باید با نهایت دقت بررسی های لازم را درباره انتصاب استانداران انجام دهیم.
*انتصاب استانداران در هاله ای از ابهام قرار دارد
اما امروزعضو کمیسیون اصل 90 در مجلس با بیان اینکه انتصابات و تغییرات دولتی هنوز به پایان نرسیده است گفت: متأسفانه انتصاب استانداران در هاله ای از ابهام قرار دارد.
داوود محمدی بیان کرد:‌ حدود 4 ماه از برگزاری انتخابات و 2 ماه از رأی اعتماد به وزرا می گذرد اما تغییرات و انتصابات دولت هنوز به پایان نرسیده است و در اغلب استان های کشور انتصاب استانداران در هاله ای از ابهام قرار دارد.
وی افزود: اشاره به استانداران صرفا به دلیل نقش بی بدیل نماینده عالی دولت در چیدمان مدیریتی، پایه گذاری بودجه سال 93، سرعت بخشی به ضرب آهنگ توسعه استان و تشکیل کارگروه های تخصصی و اجرایی برای بررسی و بسط برون رفت از تنگناهای معیشتی و تحقق حماسه اقتصادی است البته در این رهگذر مهندسی مجدد و باز تعریف سیاست های اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و اعتراض از رویکردهای روبنایی ضروری است.
*شیوه انتخاب استانداران،موجب افزایش تعامل دولت و مجلس می‌شود
احمد جباری رییس مجمع نمایندگان هرمزگان نیز درباره انتخاب استانداران گفت: شیوه‌ای که دولت یازدهم برای انتخاب استانداران در پیش گرفته یک روش تعاملی با نمایندگان مجلس است که این امر موجب افزایش تعامل بیشتر دولت با مجلس خواهد شد.
وی افزود: طی نشستی که چند هفته گذشته با وزیر کشور داشتیم قرار بر این شد که این مجمع لیستی از افراد کارآمد را برای سکان‌داری استان به وزارت کشور معرفی کند، اما طی روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر انتخاب استاندار و معرفی آن به هیات دولت بر سر زبان‌ها بود که بر همین اساس به عنوان رییس مجمع نمایندگان استان با وزیر کشور تماس گرفتم و جریان را جویا شدم که چرا از این مجمع مشورت خواستند در صورتی، گفته می‌شود اسامی برای انتخاب استاندار به هیات دولت فرستاده شد که دکتر رحمانی فضلی این امر را رد کرد.
رییس مجمع نمایندگان هرمزگان افزود: هرچند مجمع نمایندگان استان عضو یک نهاد نظارتی هستند، اما اعتقاد زیادی به معرفی لیست نداریم و این‌که دولت در این زمینه با نمایندگان مردم مشورت کرده را امری پسندیده می‌دانیم و از آن به عنوان افزایش تعاملات مجلس و دولت استقبال می‌کنیم.
*سوال سه نماینده از وزیر کشور
از سوی دیگر موضوع انتخاب استانداران باعث طرح سوال از وزیر کشور در مجلس گردید بطوریکه عزیز اکبریان نماینده کرج طراح این سؤال است و محمدجواد کولیوند نماینده کرج و مفید کیایی‌‌نژاد نماینده ساوجبلاغ نیز آن را امضا کرده‌اند که بعد از تعطیلات ودر هفته اخر مهر ماه با حضور وزیر کشور در مجلس مطرح خواهد شد.این سه نماینده مجلس با طرح سوالی از وزیر کشور پیرامون انتصاب استانداران، فرمانداران و معاونان استانداری‌ها خواستار حضور وی در مجلس شورای اسلامی به منظور پاسخ به سوالات شدند.که در بخشی از سوالات انان درباره انتخاب استاندار آمده است:
- همانگونه که در رأی اعتماد مجلس، جنابعالی متعهد شدید که در انتصاب استانداران، فرمانداران و معاونان استانداری‌ها هماهنگی لازم صورت پذیرد، عملا ملاحظه می‌شود خلاف آن عمل شده و هیچ دفاعی قابل دفاع نیست.

- عزل و نصب گسترده در سطح مختلف وزارت کشور و عدم استفاده از نیروهای شایسته استان‌ها و نخبگان چه امیدی را برای آنان در دولت تدبیر و امید باقی گذاشته است.

- پاسخ وزارت کشور در خصوص عزل و نصب‌های غیر قانونی و فامیلی در استانداری‌ها چیست؟
- عدم رعایت بندهای مصوبه شورای عالی اداری کشور مبنی بر هماهنگی استانداران با نمایندگان مجلس در خصوص انتصابات رده‌های معاونت‌ها و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها مشهود است و توضیح وزارت کشور در این خصوص چیست؟

 واکنش وزیر کشور به کُند بودن انتخاب استانداران
وزیر کشور گفت: اگر سرعت انتخابات استانداران کند است در عوض استانداران با دقت انتخاب می‌شوند.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر کُند بودن انتخاب استانداران تصریح کرد: استانداران انتخاب خواهند شد و اگر از نظر سرعت کُندی وجود دارد، به خاطر دقت بالا در انتخاب است.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.